Táto stránka používa k poskytovaniu služieb, personalizácii reklám a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tejto stránky s tým súhlasíte.
TCA
TACTICAL COMBAT ACADEMY
×
 x 

0 Objednávok
Objednávky
0 Objednávok

Gabriel Trojčák dnes pôsobí ako inštruktor streľbya taktiky v Tactical Combat Academy Držiteľ červeného baretu GABRIEL TROJČÁK (43) slúžil 25 rokov v armáde, vrátane 5. pluku špeciálneho určenia v Žiline, kde pôsobil ako inštruktor streľby a taktiky. Teraz v Tactical Combat Academy učí ľudí, ako prežiť v kritických situáciách. Dobrá úroveň fyzickej kondície zvyšuje šance na zvládnutie kritických situácií, preto sa Gabo pravidelne venuje silovému tréningu aj bojovým športom. O jeho tréningovej filozofii sme sa zhovárali začiatkom apríla v Bratislave. 

Červený baret nosia príslušníci 5. pluku špeciálneho určenia v Žiline. Jeho členovia musia podstúpiť náročný výcvik a zúčastňujú sa na najnebezpečnejších vojenských operáciách, vrátane vojny v Afganistane. Dokážu konkurovať elitným zahraničným jednotkám, čo potvrdil aj Gabriel Trojčák.

M&F: Ako dlho si pôsobil v armáde a v akých útvaroch?

G. T.: „V armáde mám odslúžených 25 rokov, ak rátam aj štúdium na vojenskej strednej škole v Prešove. Pôsobil som u letcov a neskôr som sa stal členom 5. pluku špeciálneho určenia v Žiline. Pôsobil som v ňom ako operátor, neskôr ako veliteľ skupiny a službu v armáde som zakončil ako inštruktor streľby a taktiky.“

Môžeš porovnať 5. pluk špeciálneho určenia v Žiline so zahraničnými elitnými jednotkami?

„Čo sa týka kondičnej pripravenosti, Slováci sú na vysokej úrovni. Potvrdilo sa to aj pri diaľkových presunoch vo vysokohorskom teréne s ťažkou záťažou, ktoré patria medzi najnáročnejšie časti výcviku.“

Aký bol výcvik v pluku špeciálneho určenia?

„Trvalo mi rok, kým som splnil všetky požiadavky. Cvičil som v klasických fitness centrách a tréning som si delil podľa partií. Tréningu som prispôsoboval aj stravu. Okrem toho som pravidelne behával, často aj 1–1,5 hodiny. Ku koncu prípravy som sa dostal k tréningovým plánom zahraničných špeciálnych jednotiek, a tak som začal pridávať cviky s vlastnou váhou. Museli sme absolvovať dlhé pochody v plnej výzbroji a rôzne úlohy, počas plnenia ktorých inštruktori posudzovali, ako sa účastníci správajú. Niektoré úlohy sú v podstate nesplniteľné, majú len otestovať, ako sa človek zachová v stave nepohody.“

Čo bola tvoja slabá stránka v oblasti kondičnej prípravy?

„Myslel som si, že som dobre pripravený, ale až v pluku som zistil, kde mám rezervy. Mal som slabý stred tela. Cvičil som veľa brušákov, tie však pôsobia len na priamy brušný sval. Trup tvoria aj ďalšie svalové skupiny, preto trénovať samotné brušné svaly nestačí. Telo pracuje ako celok. Počas dlhých pochodov ma bolel spodný chrbát, odchádzali mi kríže. Preto som do tréningu zaradil viac komplexných cvikov. Pomohli mi aj tréningové plány zahraničných elitných jednotiek a cvičenie s kettlebellmi. Človek pri nich musí udržiavať pevný trup, čo aktivuje stabilizačné svaly.“

 

Aká dôležitá je psychická zložka prípravy?

„Čím je lepšia úroveň fyzickej kondície, tým neskôr sa dostavia únava a psychická nepohoda. Tréning tela rozvíja aj vôľové vlastnosti a vytrvalosť. Základ psychiky však človek musí mať v sebe. V kritických situáciách často nerozhoduje kondícia, ale schopnosť primerane zareagovať a správne posúdiť situáciu. Chodí k nám na kurzy veľa chalanov, ktorí sú skvele kondične pripravení a s činkou zvládajú ťažké váhy. Keď ich však vytrhnú z ich komfortného prostredia, kde majú pravidelnú stravu a dostatok spánku, majú problém fungovať a plniť úlohy výcviku. Človek by mal byť flexibilný a vedieť sa prispôsobiť podmienkam.“  

Pomohli ti niekedy výcvik a tréning dostať sa zo situácie, ktorá presahovala pre profesionálnych vojakov bežné hranice nebezpečenstva?

„V júni 1999 som prežil haváriu malého lietadla v oblasti Malej Fatry. Utrpel som popáleniny tretieho stupňa na 55 percentách tela, čo je vo väčšine prípadov nezvratný stav. Lekári mi povedali, že som prežil vďaka dobrej fyzickej kondícii. Pomerne rýchlo som sa vrátil do formy, do dvoch rokov som bol kondične na takej istej úrovni ako pred nehodou.“ 

Ako by si charakterizoval svoj systém tréningu?

„Cieľom môjho tréningu je udržať sa v kondícii. Zvyšuje to šance na prežitie a optimálne zvládanie pracovných úloh. V tréningu používam kettlebell, veľkú činku a cviky s vlastnou váhou.“

Ako často zaraďuješ do tréningu kettlebell?

„Snažím sa aplikovať princípy kettlebell tréningu Strong First, ktoré využíva aj Pavel Tsatsouline, bývalý fitness inštruktor ruských špeciálnych jednotiek. Tsatsouline sa špecializuje na tréning s kettlebellom, ktorý spopularizoval aj v zahraničí. Jeho tréningové princípy sú často používané v ozbrojených zložkách. Tréning musí byť efektívny a nesmie zabrať veľa času. Zároveň musí rozumne manipulovať s intenzitou. Vojaci musia byť pripravení zasiahnuť v každej chvíli, preto ich tréning nemôže úplne vyčerpať. Tomu sa snažia prispôsobiť aj princípy Strong First.“

Ako vyzerá tvoj tréning v praxi?

„Na začiatku som pracoval s troma základnými cvikmi: kettlebell swing, turkish get up a goblet drep (s kettlebellom na hrudi), aby som si osvojil techniku. Potom som prešiel na program, v ktorom sa cvičí trikrát do týždňa. Absolvujem jeden ľahký, jeden stredný a jeden ťažký tréning. Robím kombináciu dvoch cvikov: premiestnenie a výtlak kettlebellu a zhyby na hrazde. Využívam systém rebríka 1-5. V prvom kole odcvičím jedno opakovanie z oboch cvikov, v druhom po dve opakovania a takto postupujem bez prestávky až do piateho kola s piatimi opakovaniami. To je jedna séria. Týmto spôsobom absolvujem päť sérií. Na záver zaraďujem aj kondičnú vložku, v ktorej cvičím jednoručný swing s kettlebellom alebo trh s kettlebellom na čas. Časový interval sa pohybuje v rozpätí 2–12 minút a striedam rôzne intenzity zaťaženia. V jednom tréningu pracujem na úrovni 50 percent intenzity, v ďalšom na 60–70 percent a občas idem až na 100 percent.“ 

Venuješ sa aj ďalším pohybovým aktivitám?

„S veľkou činkou uprednostňujem základné cviky, ako drepy, mŕtvy ťah, tlaky nad hlavu a vzpieračské premiestnenie. S trénerom Jakubom Štefekom pracujem na technike cvikov. Robím 5–8 sérií po 3–5 opakovaní. Cieľom nie je dvíhať čo najťažšie váhy, nechcem zbytočne predlžovať čas potrebný na regeneráciu a riskovať zranenie. Človek by mal prehodnotiť prínosy a riziká cviku a zariadiť sa podľa toho. V sériách na opakovania však zvládam drepy so 140 kg. Okrem toho sa venujem bojovým umeniam: thajskému boxu, krav maga a jiu-jitsu. Pomáhajú mi s udržiavaním kondície a sú dôležité pri boji zblízka.“ 

Ako sa stravuješ?

„Predtým som sa snažil dodržiavať kulturistický jedálniček a jesť pravidelne 5–6 menších porcií. Teraz však využívam systém prerušovaného hladovania, pri ktorom človek 14–16 hodín hladuje a energiu sa snaží doplniť až počas niekoľkohodinového okna. Pri správnom výbere jedál a pevnej vôli to zlepšuje flexibilitu metabolizmu – telo sa naučí efektívnejšie využívať tuky ako zdroj energie. V strave sa snažím prijímať dostatok bielkovín a tukov a obmedzujem jednoduché cukry. Pôst prispôsobujem tréningu. V dňoch s dvojfázovým tréningom jem viac aj počas dňa. Inak jem len večer, okolo siedmej alebo ôsmej. Preferujem mäso a ako prílohu ryžu a zeleninu. Cez deň energiu dopĺňam z horkej čokolády s vysokým percentom kakaa a z orieškov. Ak je však príležitosť, doprajem si aj iné jedlo, nesnažím sa stravovať striktne za každú cenu.“ 

 

 

Využívaš aj doplnky výživy?

„Pred a po tréningu užívam aminokyseliny s rozvetveným reťazcom BCAA. Okrem toho na doplnenie bielkovín v strave pijem proteínové nápoje.“

Čo je tvoja pracovná náplň po skončení služby v armáde?

„Teraz pôsobím ako hlavný inštruktor v Tactical Combat Academy, ktorá sa venuje streľbe a taktickým zručnostiam. Výcvik je určený aj pre bežných ľudí. Rozvíjame u nich taktické zručnosti, čo je schopnosť myslieť a správne konať v krízových situáciách. Zahŕňa to napríklad vnímavosť voči okoliu; všímať si, kde sú únikové východy pre prípad evakuácie a podobné zručnosti. Výcvik sa opiera aj o fyzickú zložku kondície, ktorá patrí k všestrannému rozvoju človeka. Jej dobrá úroveň zvyšuje šance človeka na prežitie v kritických situáciách.“

Aké kurzy ponúkate?

Kurzy streľby z rôznych typov zbraní, prípravu na získanie zbrojného preukazu a kurzy prežitia. Spolupracujeme aj s príslušníkmi britskej SAS a organizujeme kurzy prežitia v amazonskej džungli.“

 

Zdroj: Muscle & Fitness

Autor: Erik Rédli

Foto: Marek Kaľavský

Tréningový rozpis GABRIELA TROJČÁKA

Pondelok

Doobeda: Box alebo thajský box

Večer: jiu-jitsu

Utorok

Doobeda: silový tréning (kettlebell)

Večer: krav maga

Streda

Doobeda: Box alebo thajský box

Večer: silový tréning

Vo štvrtok, piatok, sobotu a nedeľu vedie Gabriel Trojčák kurzy v Tactical Combat Academy. Pomedzi ne sa snaží zaradiť kratšie tréningy s kettlebellom (swingy a get upy) a kondičné aktivity.

S veľkou činkou cvičí základné cviky: tlaky, drepy, premiestnenia a mŕtve ťahy.

O TCA

Taktický výcvik, semináre a školenia ako pre civilný sektor, tak aj pre sektor oficiálnych ozbrojených zložiek a kontraktorov. Kurzy streľby, sebeobrany, zvládanie krízových situácií, kurzy prežitia atď.

KONTAKTUJTE NÁS

+421 905 728 903

info@tca.sk

Tomášikova 50/A
831 04 Bratislava, Slovensko

POVEDALI O NÁS

Gojo T. o nás povedal
Bol som na kurze pištol 1. Veľmi dobrý, profesionálny prístup. Odporúčam každému, kto sa chce naučiť narábať so zbraňou.

Balázs K. o nás povedal
Vďaka, vďaka a vďaka. Niet k tomu cčo dodať. Prefektný prístup každému osobitne aj počas výcviku!!! Ani sám neviem, co som čakal, ale určite oveľa viac som dostal!!! (Y).