Táto stránka používa k poskytovaniu služieb, personalizácii reklám a analýze návštevnosti súbory cookie. Používaním tejto stránky s tým súhlasíte.
TCA
TACTICAL COMBAT ACADEMY
×
 x 

0 Objednávok
Objednávky
0 Objednávok

„Psychologická príprava je veľmi dôležitá. Silné telo so slabou mysľou neznamenajú vôbec nič.“

JON PRICE A COLIN MACLACHLAN, PRÍSLUŠNÍCI BRITSKÝCH ELITNÝCH JEDNOTIEK, INŠTRUKTORI TACTICAL COMBAT ACADEMY.

JON PRICE pôsobil v britských vojenských jednotkách po celom svete, vrátane Iraku a Afganistanu. COLIN MacLACHLAN bol členom 22. pluku SAS (britská elitná jednotka). Zúčastnil sa na operácii v Sierra Leone a v Iraku, kde bol zajatý teroristami. Podarilo sa ho zachrániť pred popravou. Jon a Colin pôsobia ako inštruktori v Tactical Combat Academy (TCA), ktorá poskytuje kurzy sebaobrany pre civilný a súkromný sektor. Počas ich pobytu na Slovensku sme im položili niekoľko otázok z oblasti fyzickej a mentálnej prípravy.

Jon Price

M&F: Ako dlho ste pôsobili v armáde a v akých útvaroch?

COLIN: „V britskej armáde som slúžil šestnásť rokov. Už ako pätnásťročný som vstúpil do Royal Scouts, jedného z najstarších plukov britskej armády. Ako 23-ročný som úspešne absolvoval výber do 22. pluku SAS (Special Air Service je jednotka špeciálnych síl britskej armády, vykonávajúca množstvo úloh, vrátane skrytého prieskumu, boja proti terorizmu, priamej akcie a záchrany rukojemníkov – pozn. red.).“

JON: „Ako príslušník britských vojenských jednotiek som bol nasadený na nepriateľskom území v Severnej Afrike, na Strednom východe, v Strednej Amerike, v Írsku a na Balkáne. Pracoval som v rôznych klimatických podmienkach – v džungli, na púšti, v horách; vo vodnom prostredí aj v arktických podmienkach.“

M&F: čomu sa venujete teraz?

COLIN: „Po odchode z aktívnej služby som pracoval ako člen ochranky pre médiá, predsedu vlády, saudskú kráľovskú rodinu a celebrity. Potom som študoval históriu na univerzite v Edinburgu. Teraz pracujem v televíznom a hernom priemysle a pôsobím aj ako bezpečnostný poradca a prevádzkujem charitu Who Dares Cares (Kto sa odváži, ten sa stará. Je to charita, zameraná na pomoc nielen vojenským veteránom, ale komukoľvek s posttraumatickým syndrómom. – pozn. red.).“

Colin MacLachlan

JON: „Pracujem ako odborný poradca v oblasti bezpečnosti a taktiky pre rôznych klientov, vrátane diplomatov, vlád aj jednotlivcov s vysokým objemom finančných prostriedkov. V TCA pôsobím ako inštruktor a poradca v oblasti zvládania psychického stresu, aby sme dokázali vytvoriť čo najrealistickejšie podmienky pre výcvik.“

M&F: čo je hlavným cieľom fyzického tréningu v špeciálnych jednotkách?

COLIN: „Ukázať, čo všetko naše telo dokáže a ako sa dotyčný vysporiada s rôznymi stresovými faktormi: únava, hlad, chlad a vlhkosť. Ak vojaci zvládajú extrémne podmienky v tréningu, je vysoká pravdepodobnosť, že zvládnu extrémne podmienky aj priamo v boji.“

JON: „Aj v náročných podmienkach si musíte udržať pozitívne myslenie a rozvahu, aby ste dosiahli svoj cieľ.“

M&F: ktoré zručnosti sú najdôležitejšie a aké prostriedky sa používajú na ich rozvoj?

COLIN: „Psychická odolnosť, fyzická sila a kondícia, schopnosť tímovej práce, vodcovské schopnosti a komunikácia. V rámci tréningu spolupracujeme s jednotkami z iných krajín s cieľom zdokonaľovať sa a prinášať do výcviku nové prostriedky a metódy.“

JON: „Príslušník jednotiek musí byť schopný prijímať nové informácie, porozumieť situácii, v ktorej sa nachádza a správne ju vyhodnotiť, improvizovať a využívať strategické myslenie. Dôležitá je aj schopnosť vžiť sa do myslenia nepriateľa a, samozrejme, práca v tíme.“

M&F: Ako sa vojaci udržiavajú v kondícii v obmedzených podmienkach počas dlhotrvajúcich misií v zahraničí?

COLIN: „Príslušníci špeciálnych jednotiek sú veľmi adaptabilní a dokážu sa prispôsobiť rôznym prírodným podmienkam. Najjednoduchšie prostriedky často fungujú najlepšie, preto využívame cviky, ktoré si vyžadujú minimum vybavenia a priestoru, ako kľuky, zhyby, angličáky, sedy-ľahy a iné.“

JON: „Najdôležitejšia je sebadisciplína, prostriedky na rozvoj kondície sa dajú nájsť vždy. Napríklad TRX je univerzálny nástroj, vyvinutý pre ľudí, pripravených trénovať, aj keď na to nie sú ideálne podmienky. Príslušníci elitných jednotiek medzi nich patria. Nikdy nie sú spokojní so svojím výkonom a to ich motivuje. Na začiatku výcviku jednotka absolvuje každý deň vytrvalostný beh so záťažou; napríklad 40 kilometrov musia zdolať pod 24 hodín s 25 až 30-kilovým výstrojom. Mne sa minulý rok podarilo prejsť 80 km za 14,5 hodiny.“

Prevracanie pneumatiky si vyžaduje silu a výbušnosť.

M&F: Ako sa udržiavate v kondícii vy? Aký je váš tréningový plán?

COLIN: „Vo všeobecnosti kombinujem kardio tréning vo vysokej intenzite a cviky s ľahšími činkami, ku ktorým pridávam cviky s vlastnou váhou. Keď ma čaká boxerský zápas, robím kardio, cviky s ľahkou váhou a vysokým počtom opakovaní a skáčem cez švihadlo. Ak sa pripravujem na aktivity, ktoré si vyžadujú nosenie ťažkých nákladov, snažím sa nabrať svalovú hmotu a silu. Cieľom je byť silný, ale zároveň si udržať obratnosť a vytrvalosť v diaľkových pochodoch.“

JON: „Počas týždňa sa venujem 6 až 8 hodín aikidu. Okrem toho dvakrát do týždňa behám v kopcovitom teréne, zakaždým 2 až 3 hodiny. Zdolám pri tom 15 až 20 kilometrov. Štyrikrát do týždňa trénujem v posilňovni. Moje tréningy sú intenzívne. Medzi sériami dodržiavam krátke pauzy – vždy presne osem hlbokých nádychov. Počas tréningu môj tep nikdy neklesne pod 139 úderov za minútu. Na rozohriatie využívam jazdu na bicykli do posilňovne, ktorá je od môjho domu vzdialená 16 kilometrov. Na nohy cvičím najmä drepy na jednej nohe so záťažou. Zvládam aj 100 kg. Pokračujem hrudníkom, kde sa najskôr zahrejem ľahšími sériami a potom zvyšujem váhu systémom pyramídy. Z cvikov na hrudník využívam tlaky na stroji, sťahovanie protismerných kladiek, kľuky. Na chrbát cvičím zhyby v piatich sériách po 10 opakovaní. Pokračujem kľukmi na bradlách s kolenami pritiahnutými k hrudníku, tiež 5 sérií po 10. Nakoniec bicyklujem domov.“

 

Inštruktori TCA Gabriel trojčák, Colin McLachlan,
Jon Price a účastníci špeciálneho kurzu.

M&F: tréning s kettlebellom a prekážkové behy sa vo veľkej miere využívajú vo fyzickej príprave armády. ktoré ďalšie prostriedky by ste pridali?

COLIN: „Absolvujeme veľa vytrvalostných pochodov so záťažou v podmienkach podobných tým, aké nás čakajú na misii. Príslušníci britských špeciálnych jednotiek sú na tom po vytrvalostnej stránke veľmi dobre a tiež majú pomerne rozvinuté svalstvo. Cvikom s kettlebellom alebo prekážkovým dráham sa venujeme len zriedka.“

Vojaci pri tréningu využívajú aj kettlebell, ale viac sa im zídu vytrvalostné pochody so záťažou.

M&F: Ako vyzeral váš výcvik a tréning počas služby v špeciálnych jednotkách?

JON: „Väčšina fitness programov, ktoré dnes poznáme, má základy vo fyzickej príprave armády a ozbrojených zložiek: kettlebelly, TRX, prekážkové behy, ako napríklad Spartan Race, triatlon, dokonca aj disciplíny zo súťaží silných mužov boli súčasťou výcviku armády v starovekom Ríme a v severských krajinách. Odborníci z armády často vedia o tréningu a výžive viac ako športoví tréneri. V poslednom období využívame poznatky vedy na lepšie pochopenie zákonitostí a podľa toho môžeme prispôsobovať tréning, berúc do úvahy energetické systémy organizmu, pomer rýchlych a pomalých svalových vláken a podobne.“

COLIN: „Výberový proces do SAS trvá šesť mesiacov, počas ktorých som sa snažil čo najlepšie sa pripraviť. Absolvoval som veľa behov na dlhé vzdialenosti s vojenským ruksakom s hmotnosťou okolo 22 kg. Snažil som sa rozvíjať aj bojové a taktické zručnosti, maskovanie a zaobchádzanie so zbraňami. Keď som prešiel výberom, absolvoval som špeciálny tréning, ktorý zahŕňal zdravotnícku prípravu, prácu s výbušninami, jazykové zručnosti, prieskum terénu, parašutistický výcvik.“

JON: „Väčšina vojakov absolvuje niekoľko prípravných kurzov ešte predtým, ako sú prijatí na výcvik. Počas nich sa zameriavajú na bojové zručnosti a obsahujú aj dlhé behy, preteky s nosidlami, vytrvalostné pochody so záťažou, krátke rýchle behy, prekážkové behy napríklad cez bahno a podobne. To všetko vás má pripraviť na každodenný život a výcvik v špeciálnych jednotkách. Najdôležitejšie sú vytrvalostné pochody, ktoré oddelia silných od slabých. Človeka väčšinou vyradí až zlyhanie fyzických síl. Nikto nebude plakať pre pľuzgiere na nohách.“

M&F: Nakoľko je dôležitá psychická odolnosť v elitných vojenských jednotkách a ako sa dá rozvíjať?

COLIN: „Musíte vedieť oddeliť telo a myseľ. Psychická stránka je ešte dôležitejšia ako fyzická príprava, keďže myseľ dokáže kontrolovať telo v každej situácii. Človeka dokážu po mentálnej stránke zlomiť relatívne ľahko, ale ak vie svoju myseľ kontrolovať, vydrží veľa. Počas výcvikového procesu trénujeme aj vypočúvanie a zastrašovanie a práve toto ma pripravilo na situáciu, keď som sa ocitol v zajatí irackých teroristov a podrobili ma výsluchu.“

JON: „Vojaci sú ako desaťbojári, musia byť dobrí vo všetkých disciplínach. Psychická sila sa buduje skúsenosťami a sebavedomím. Nemá ju každý a našou prácou je odhaliť ju.“

M&F: Aké metódy používate na rozvoj psychickej odolnosti?

COLIN: „Treba si uvedomiť, že iba vy máte prístup ku svojim emóciám. Nikto iný vás nemôže vystrašiť, rozveseliť či zarmútiť. Počas výcviku sme išli na týždenný výbeh s minimom potravy a presúvali sme sa na dlhé vzdialenosti. Na konci nás zajali a počas 36 hodín nás podrobili výsluchom, aby zistili, či povolíme a vyzradíme dopredu oznámené tajné informácie. Toto sa snažíme reprodukovať – samozrejme, v miernejšej forme – aj na kurzoch TCA.“

Nosenie ťažkých predmetov posilňuje celé telo

JON: „Odmalička som mal silnú vôľu a vysokú úroveň odolnosti. Psychická sila pramení zo schopnosti byť sebestačný v nepríjemných situáciách. Ak dokážete sám odísť do hôr a vrátiť sa po týždni šťastný a spokojný, ste ozajstný bojovník. Kto si nevie predstaviť svoj život bez toho, aby každý deň nepublikoval na sociálnej sieti aspoň jeden obrázok, ten by sa mal zamyslieť nad svojimi hodnotami. V TCA sa snažíme dostať ľudí von z ich zóny komfortu. Musia vedieť zhodnotiť spätne svoje schopnosti. Mnohí majú o sebe skreslený obraz; skutočná sila alebo slabosť človeka sa prejaví až v kritických situáciách. Človek napríklad môže mať vysokú presnosť streľby v optimálnych podmienkach. Keď sa však pri tom musí presúvať, zapamätať si sekvenciu terčov podľa farby, tvaru a čísla, a ešte pritom zdolávať prekážky, jeho výkon často klesne takmer k nule.“

M&F: spomínate si na situáciu na misiách, ktorá bola naozaj náročná po fyzickej aj psychickej stránke? Ako ste reagovali?

COLIN: „Bolo ich veľa, ale pravdepodobne najťažšia nastala počas záchrany rukojemníkov v Sierra Leone, kde sme sa museli predierať džungľou s ťažkými batohmi, lokalizovať nepriateľský tábor a nenápadne zistiť, kde držia rukojemníkov. Po niekoľkých dňoch skrývania sa v džungli musíte rýchlo zareagovať a zaútočiť na tábor. To sú typické misie špeciálnych jednotiek.“

KONDÍCIA V ŠPECIÁLNYCH JEDNOTKÁCH: DLHÉ POCHODY A SILNÁ MYSEĽ

JON: „Zažil som takú situáciu počas kariéry viackrát. Strávil som desať rokov v Iraku a Afganistane, kde sme boli prakticky nepretržite pod paľbou z rôznych zbraní. Najťažšie boli situácie, kedy sme preberali ranených a zabitých. Nič vás nedokáže pripraviť na pohľad na nevládne telá spolubojovníkov. Celý výcvik je v tom momente zbytočný. Myslíte len na to, že mŕtvy kolega má dcérku v rovnakom veku ako je vaša, alebo že stačilo pár centimetrov a le- žali by ste tam vy. Vtedy sa prejaví ozajstná psychická sila a vy pokračujete, pretože prácu treba dokončiť.“

M&F: Aké vlastnosti by mal mať dobrý príslušník špeciálnych jednotiek?

COLIN: „Najdôležitejšia je psychická odolnosť, aj keď dôležité sú aj iné vlastnosti. Schopnosť učiť sa a prispôsobovať sa podmienkam je tiež veľmi potrebná, keďže príslušník neustále nadobúda nové zručnosti a musí byť pripravený reagovať v rozličných situáciách. Musí ich zvládať lepšie ako nepriateľ. Pracuje sa v malých tímoch, kde je dôležitá komunikácia a spolupráca. Dôležitý je aj zmysel pre humor, ktorý pomáha prekonať náročné situácie. Schopnosť vedieť odľahčiť situáciu vhodným vtipom sa cení.“

M&F: Ako dlho ste pôsobili v armáde a v akých útvaroch?

JON: „Príslušník špeciálnych jednotiek by mal byť kamarát, ktorému môžete veriť za každých okolností: spoľahlivý, úprimný a dôveryhodný. Tímový hráč s vysokou úrovňou morálky, zmyslom pre humor, ktorý stmeľuje kolektív. Tím tvorí jeden celok, preto by mal myslieť rovnako ako vy a vnímať tie isté problémy. Musí to byť prirodzený líder, ale zase nie alfa samec.“

M&F: Možno zručnosti, získané počas vojenského výcviku, využiť aj v bežnom živote? čo ľuďom dáva výcvik v TCA?

JON: „Od vojakov sa dá odpozorovať veľa. V každej profesionálnej sfére je dôležitá osobnosť vodcu, komunikácia v rámci tímu a podobne. Vojaci to vedia. Veľa škôl zamestnáva bývalých vojakov ako učiteľov. Majú autoritu a sú to charizmatickí jedinci s vysokou mierou disciplíny. Preto ich aj firmy najímajú ako trénerov rôznych zručností.“

Colin počas výcviku v TCA

COLIN: „Na kurzoch v rámci TCA nadobudnete praktické zručnosti, ako zaobchádzanie so zbraňami, sebaobrana, boj v stiesnených priestoroch a organizujeme aj kurzy prežitia. Ich účastníci si rozvíjajú aj osobnostné vlastnosti, ako sebavedomie, komunikácia, tímová práca, a je tu aj určitá výzva posunúť hranice svojich schopností. Vysoké riziko prináša vysokú výhru.“

O TCA

Taktický výcvik, semináre a školenia ako pre civilný sektor, tak aj pre sektor oficiálnych ozbrojených zložiek a kontraktorov. Kurzy streľby, sebeobrany, zvládanie krízových situácií, kurzy prežitia atď.

KONTAKTUJTE NÁS

+421 905 728 903

info@tca.sk

Tomášikova 50/A
831 04 Bratislava, Slovensko

POVEDALI O NÁS

Gojo T. o nás povedal
Bol som na kurze pištol 1. Veľmi dobrý, profesionálny prístup. Odporúčam každému, kto sa chce naučiť narábať so zbraňou.

Balázs K. o nás povedal
Vďaka, vďaka a vďaka. Niet k tomu cčo dodať. Prefektný prístup každému osobitne aj počas výcviku!!! Ani sám neviem, co som čakal, ale určite oveľa viac som dostal!!! (Y).